Küsimus ESP kohta ja sinna kuuluvate seadmete kohta

raul206 10 aastat tagasi
Tahaks teada, mis on ESP ja mis sinna öieti kuuluvad. Ise olen aru saanud, et ABS ja TCS (veojõukontroll) moodustavadki ESP(electronic stability program). Veojõukontroll nagu aitab libedal teel rataste haardumist parandada ja kas siis ESP nagu aitab külglibisemise vastu, pidurdades teatud rattaid, oleneb kuhu poole libisema hakkab. Aga kui olen vaadanud autode kuulutusi, siis on seal varustuses kirjas ABS, veojõukontroll, külglibisemise vastane seade, stabiilsuskontroll, pidurdusjõukontroll, et nagu, kas kõik on erinevad asjandused või mõne saab ühte patta ka panna?
Kristjan Sooper 10 aastat tagasi
Stabiilsuskontroll (tähistatakse erinevalt, näiteks ESP, DSC ja VSA) on juhti abistav süsteem, mis aitab säilitada auto juhitavust ohtlikes situatsioonides. Külglibisemine on tõesti üks neist. Süsteem saab info erinevatelt anduritelt (kaasaarvatud ABS), täiuslikumad arvestavad ka kere kaldumist, rääkimata infost auto kiiruse, rooli ja gaasipedaali asendi, külg- ja pikikiirenduse kohta. Tuleb siiski meeles pidada, et stabiilsuskontroll pole imerohi – füüsikaseadused kehtivad endiselt. Kui autol on ABS ja veojõukontroll, ei pruugi sel olla ESP-d. Kui autol on ESP, on sel ka ABS ja veojõukontroll.
Tundmatu 1 nädal 5 päeva tagasi
Veojõukontroll ongi TC, ehk traction control. Ta ei lase rattaid tühja ringi käima, lisaks külglibisemise tuvastamisele võtab gaasi maha.
Pidurdusjõukontroll ongi ABS ehk Anti-lock Brakeing System, mis ei lase rattaid plokkeruvasse asendisse pidurdada.
Külglibisemisvastane ja stabiilsus seade on ka üks ja sama ning kokku läheb ta ESP ehk Electonical Stability Program, mis ala- või ülejuhitavuse korral mitte ainult ei lase "gaasi" maha vaid hakkab ka vastavalt libisemise suunale vastavaid rattaid pidurdama, ehk siis TC parem versioon.
Jah ma näen, et küsimus on küsitud 10aastat tagasi.
huh 1 nädal 5 päeva tagasi
10a. vanune teema sai lõpuks uue kommentaari.
Küsimus 1 nädal 4 päeva tagasi
mis sa tundmatu pidasid nii oluliseks Kristjan Sooperi 10 aasta vanune asjalik vastus üle kirjutada ja jahuda asjade üle millest ilmselt väga palu ei jaga?
valdur1 1 nädal 4 päeva tagasi
Vana teema, kuid siiski uus. Kui viskan esiveolise autoga käsipiduri abiga tagumist otsa, rakendub stabiilsuskontroll. Kuid mitte koheselt. 90 kraadise pöörde puhul kuskil 45 kraadi juures. St. ABS hakkab tööle. On see normaalne? Sellist pööramistehnikat ei soosi küll Eesti Politsei kuid ikkagi on keerata mõnus.
Toomas363 1 nädal 4 päeva tagasi
Jah, on küll normaalne.
Heal lapsel mitu nime, aga külglibisemiskontrollid üldjuhul töötavad rooli pöördenurga andurilt ja ABS-anduritelt mõõdetud rattapöörete ning sealtkaudu arvutatud sõiduki pöördenurga võrdlemise teel. Juhul, kui arvutusliku vs rooli reaalse pöördenurga vahele tekib piisavalt suur erinevus (väike tekib nii kui nii - rehvimõõtude erinevus, teekonarused jm tõttu), pidurdatakse üht või mitut ratast blokeerumise piiril (läbi ABS süsteemi). Sõltuvalt sõidukist ja mõningate autode puhul ka režiimist (Normal, Sport, Track jne) on sekkumise piir erinev. Mõned sõidukid lükkavad ka püsikiirushoidja külglibisemiskontrolli sekkumisel maha ning piiravad mootori jõudluse õhuvoolu piiramisega ("võtavad jala gaasilt").
Üldjuhul süsteem on füüsiliselt integreeritud koos veojõukontrolliga ABS-i (protsessor, andurid, täiturid samad).

Väga mitmetes kaasaegsetes sõidukites külglibisemiskontrolli välja ei saagi lülitada ning see on väga ahistav ja minu vabadusi piirav tegevus autotootja poolt. Olen viimased aastad autosid endale valides esmase tegevusena kontrollinud juhiabide ja -kontrollide täieliku väljalülitamise võimalikkust. Kui ei, jääb ostmata.
Alik 1 nädal 4 päeva tagasi
Aitäh Toomas363 selgituse eest.ABS-i jätaks ikka alles.
K 1 nädal 2 päeva tagasi
See et külglibisemise kontrolli ei saa kaasaegsetel autodel välja lükata on minu arvates ka häiriv. Nuppu vajutades läheb maha ainult veojõukontroll. Isegi nuppu pikemalt all hoides ei lähe süsteem täielikult maha- nagu ta läks näiteks 6-7 aastat tagasi toodetud vag grupi autodel näiteks. Eriti häiriv on see 4 veo puhul kui ohutus kohas saaks vähe hullata. Jah mingil määral saab kuid kuid kogu aeg keegi poob kinni kui just lõbusaks läheb.
Toomas363 1 nädal 2 päeva tagasi
Süsteemi olen ära tapnud kolmel viisil (sõidukitel, millel tootja väljalülitamist piirab):
1. ABS-i mootori kaitse välja - tapab külglibisemis- ja veokjõukontrollile lisaks ka ABS-i, seda võib vahel siiski vaja minna. Elektrooniliselt tüüritava neliveo (Haldexid jm) puhul võib selle ka välja viia. Halb meetod.
2. Leiad auto elektrisüsteemist rooli pöördenurga anduri toitejuhtme. Joodad sellele pisikese lüliti vahele. Viib külglibisemiskontrolli süsteemi avariirežiimi (vilkuvad kollased näidikupaneelis). Enamikel sõidukitel pärast toite taastamist ja auto taaskäivitamist tuleb avariist välja (VAG-i ei ole puutunud, ei tea). Parem meetod.
3. Ostad Lada või Sierra ja naudid sõitmist täiel rinnal. Liisingkäru kasutad ainult ämma transportimiseks.

Lisa postitus


© auto24 AS. Ajakirja Autoleht kodulehel www.autoleht.ee avaldatud tekstide ja fotode kopeerimine ja kasutamine ükskõik millisel viisil on keelatud ilma väljaandja kirjaliku loata. Kõik õigused kaitstud.