Bussijuht: Eesti liikluskultuur lonkab nelja ratast 4

Liiklussurmade arv Eestis väheneb ning võrreldes kümne aasta tagusega on liikluskultuur Eestis tõesti parem, kuid tuleb tunnistada, et arenguruumi meil on, kirjutab Lux Expressi bussijuht Toomas Raid.

Bussijuht: Eesti liikluskultuur lonkab nelja ratast

Tean, et paljud tahaksid sellele vastu vaielda ja meie liiklejaid kiita, kuid paraku igapäevaselt liikluses osaledes näen kui vähe hoolitakse liikluseeskirjadest, teistest sõitjatest ning ka iseendast ja oma kaasreisijatest.

Hoolimatust meie liikluspildis näitab kõnekalt ka liiklusõnnetuste statistika, mis varasemate aastatega võrreldes on küll langustrendis, kuid siiski toimus eelmisel aastal Eestis 1175 liiklusõnnetust, milles hukkus 48 ja vigastada sai 1429 inimest. Tänavu on vaid ühe kuuga meie teedel hukkunud kümme inimest ehk kuue võrra rohkem kui aasta varem.

Möödasõidud üle kahekordse pidevjoone ning joonistatud ohutusaarte on täiesti tavaline ja igapäevane nähtus. Maanteel sõidetakse põhjendamatult kilomeetreid teises reas, ilmselt lihtsalt seetõttu, et teekate on seal reeglina parem. Sõites maanteel kiirusega 90, jääd suurele enamusele ka talvisel maanteel pidevalt jalgu ja sageli tehakse möödasõite isegi pimedas kurvis.

Jah, eksimatuid inimesi ei ole ja paraku on reaalsus see, et aeg-ajalt tekib liikluses paratamatult olukordi, mille turvaline lahendus sõltub kõikide juhtide koostööst ning üldine liikluskultuur ongi seetõttu väga tähtis.

Kuidas siis liikluskultuuri parandada?

Ringliiklusega ristmikud on kindlasti omamoodi lahendus, kuigi palju tõhusam ja ka odavam oleks kiiruskaamera. Räägitud on kiiruskaameratest, mis mõõdavad teatud distantsi läbimise keskmist kiirust - arvan, et meie põhimagistraalidele oleks neid hädasti vaja.

Mis aga meie maanteedel kindlasti teha tuleks, on ristmikud ja teelaiendid, kuhu on joonitud ohutussaared, tõsta teepinnast kõrgemale või tähistada tihedalt plastiktokkidega, nii et sealt ei oleks võimalik üle sõita. Leedus ja ka Lätis ehitatakse niimoodi asulaväliseid ristmikke ja see on väga tõhus.

Kindlasti oleks meie teedele vaja juurde ka liikluspolitsei patrulle, kes järjepidevalt liiklusel pilgu peal hoiaks - neid on meil kahjuks liiga vähe. Hea näide patrullide tõhususe kohta on meie lõunanaabritel lätlastel. Mõned aastad tagasi sõitsin väga tihti Tallinn-Riia liinil ja teinekord kohtasid selle 130 km peal, mis Iklast Riiani, nelja-viite politseipatrulli ja nii oli see pikka aega. Ja seal hakati korralikumalt sõitma.

Mis puutub teede ja ristmike ehitusse, siis siin tundub midagi väga viltu olevat. Kesklinnas suure auto või bussiga sõites jäävad mõned keeramised kitsaks, samas seal, kus ruumi palju, ehitatakse teed jälle nii kitsad, et bussiga poed napilt läbi. Näiteid võiks siin tuua väga palju.

Üks huvitav näide nn liikluse rahustamise kohta, mis tekitab hoopis vastupidise efekti, on Tallinnas Vabaduse puiesteel Muusikakeskkooli ees. Sõidad kesklinna poole, ilusti roheline laine ja siis kooli ees läheb järjest kolm foori punaseks. Igapäevased sõitjad teavad lahendust: esimese punase tagant pääsedes, käib kõigil gaasipedaal põhja, ületatakse lubatud piirkiirust, sõidetakse veel kollase ja ka punase tulega foorist läbi. Sellega on paraku tekitatud suurem oht, närviline tõmblemine ja lisaks ka suurem õhusaaste kooli ees.

Samas, tuleb tunnistada, et üldiselt on meie liikluskeskkond viimastel aastatel paranenud. Näiteks jalakäijate liiklus on paljudes kohtades suurelt maanteelt ära viidud, rajatud on uusi teeületuskohti ning suur hulk ohtlikest aladest on valgustatud.

Liiklusohutus sõltub igast sõidukijuhist ning ka kogenud juht vajab täiendkoolitust. Talve eel võiks iga sõidukijuht külastada õppeplatsi ja talviseid sõiduvõtteid ohutult harjutada. Lux Expressis töötavad kogenud bussijuhid, kuid koolitused on meie töö lahutamatu osa. Vastupididelt levinud arvamusele ei saa bussijuht karistada, kui liiklusolude tõttu jääb buss hiljaks, sest turvaliselt kohalejõudmine on prioriteet. Bussijuhid on motiveeritud ohutult sõitma, sest just professionaalne ja säästlik sõit tagab palgalisa. Näiteks aastas teevad meie bussid ca 30 000 reisi, kuid Eesti kiiruskaameratelt tuleb meile keskmiselt 5 trahvi kuus ja kiiruseületus jääb enamasti vahemikku 3-5 km/h. Politsei ei ole Lux Expressi bussijuhtidele trahve määranud. 

Toomas Raid, bussijuht

Lux Expressi bussijuht Toomas Raid võitis mullu bussijuhtide kutsevõistlused ning tal on ette näidata ka veoki- ja bussijuhtide maailmameistrivõistluste 4. koht.

08.02.2018 14:00
Liiklus

Kommentaarid

Ulmet 1 nädal 5 päeva tagasi
Vabaduse puiestee jutt on õige ja seda tsüklit tuleks muuta. Kahju kui selliseid bussijuhte nii vähe on kes normaalsed on , enamusel ju nii jube kiire, et iga hinna eest peab tallama. Edu bussijuhtidele, loodame et ka Vabaduse pst saab uue tsükli mis on loogilisem ja ikka rahustava toimega.
Kodanik 1 nädal 3 päeva tagasi
Vabaduse puiesteest rääkides siis see rohelinelaine tekitab probleeme ka Näituse tn kandis, sõitsin laup. hommik kella üheksa paiku, no polnud ühtki autot ega inimest seal näha, kuid foor otsustas seal punaseks minna, arvestades et kedagi polnud siis jätkasin punase tulega sõitu ja püsisin kenasti roheliseslaines. Tean et kui seal oleks peatunud siis oleks tulnud ka edasiste fooride taga seista. Kurat see jama teeb tigedaks ja lausa sunnib eeskirju rikkuma. Kellele see jama küll kasulik on??? Ajuvabad geeniused kes selle ebaloogilise laine lõid. Siis räägime keskonna säästmisest, ühtlases kiirusega liikumises?
Head eeskirjade rikkumist!
K 1 nädal 2 päeva tagasi
Kodanikuga nõus. Üldiselt olen korralik liikleja aga sellised idiootsed kohad lausa meelitavad tallama, sest kui sinna kooli juurde fooritaha jääd siis on kõik järgmised foorid ka punased.
looder23 2 päeva 6 tundi tagasi
nagu teada, siis ökonoomsuse võti on ühtlane sõit. sellepärast siis sõidavadki enamus bussijuhte nagu hullumeelsed. 100 rauas iga ilmaga, kõik kurvid sirgeks, möödasõitu alustatakse ja sooritatakse iga kell ja igas asendis. küll vastutulija ja möödasõidetav pidurdavad. ja mina mõtlesin, et idioodid roolis, aga võta näpust, hoopis ökonoomsust ajavad taga.

© auto24 AS. Ajakirja Autoleht kodulehel www.autoleht.ee avaldatud tekstide ja fotode kopeerimine ja kasutamine ükskõik millisel viisil on keelatud ilma väljaandja kirjaliku loata. Kõik õigused kaitstud.